SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-CİHAD VE’S-SİYER

<< 1230 >>

DEVAM: 91. SAVAŞTA İPEK ELBİSE GİYMEK

 

حدثنا مسدد: حدثنا يحيى عن شعبة: أخبرني قتادة: أن أنسا حدثهم قال: رخص النبي صلى الله عليه وسلم لعبد الرحمن بن عوف والزبير بن العوام في حرير.حدثني محمد بن بشار: حدثنا غندر: حدثنا شعبة: سمعت قتادة، عن أنس: رخص، أو رخص لحكة بهما.

 

[-2921-] Katade'nin naklettiğine göre Enes İbn Malik r.a. şöyle demiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem Abdurrahman İbn Avf ile Zübeyr İbnü'l-Avvam'a ipek giymeleri için izin - ruhsat verdi."

 

 

[-2922-] Enes'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Vücutlarındaki kaşıntı yüzünden o ikisine izin verildi."

 

 

AÇIKLAMA:     Taberi' ipek giymenin kaşıntı dolayısıyla caiz olması hükmünden yola çıkarak savaş sırasında da ipek giyilebileceğini söylemiştir. Onun ifadeleri şöyledir: "Kaşıntı dolayısıyla ipek giymeye verilen izin şunu göstermektedir: İpek elbise giyen bir kimse düşmanın silahını savuşturmak gibi daha önemli bir gayeyi hedefliyorsa onun ipek giymesinde herhangi bir sakınca olmaz."

 

Böyle bir durumda ipek elbise giymenin caiz olduğunu söyleyenlerden nakledilen meşhur görüş bu cevaz hükmünün sadece yolculuk hali için geçerli olmadığı yönündedir. Bazı Şafii alimler ise söz konusu hükmün yolculuğa has bir hüküm olduğu görüşündedir. Kurtubi' şöyle der: "Bu hadis ipek elbise giyme ruhsatını sadece yolculuğa hasredenlere karşı bir delildir. Ancak verilen bu ruhsatın sadece Abdurrahman İbn Avf ile Zübeyr İbnü'l-Awam'a özel bir ruhsat olduğunu iddia edenler varsa da bu iddia doğru değildir."

  

İmam Malik ile Ebu Hanife'ye göre ipek giymek mutlak olarak yasaktır.

 

İmam Şafii ile Ebu Yusuf ise zorunluluk durumunda giyilebileceği görüşündedir. İbn Habi'b'in nakletliğine göre İbnü'l-Macişun savaş sırasında ipek giyinmenin müstehap olduğunu söylemiştir. Mühelleb ise savaş sırasında ipek elbise giymenin düşman üzerinde psikolojik baskı yapabileceğine vurgu yapmıştır.

 

 

باب: ما يذكر في السكين.

92. BIÇAK HAKKINDA NAKLEDİLEN RİVAYET

 

حدثنا عبد العزيز بن عبد الله قال: حدثني إبراهيم بن سعد، عن ابن شهاب، عن جعفر بن عمرو بن أمية، عن أبيه قال: رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يأكل من كتف يحتز منها، ثم دعي إلى الصلاة فصلى ولم يتوضأ.

حدثنا أبو اليمان: أخبرنا شعيب، عن الزهري، وزاد: فألقى السكين.

 

[-2923-] Ca'fer İbn Amr İbn Ümeyye ed-Damri'nin naklettiğine göre babası şöyle demiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in bir budu tutup ısırarak yediğini gördüm. Bu sırada namaza çağırıldı ve abdest almadan namazı kıldırdı." Zühri'nin naklettiği rivayette şöyle bir ek bilgi vardır: "Bıçağı attı."